Monikampuskoordinoija voi olla esimerkiksi kaupunki, toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjä tai jokin muu taho. Olennaista on, että koordinoija kokee osaajatarpeiden ja koulutuksen kohtauttamisen omakseen ja on siihen valmis sitoutumaan.
Esimerkiksi Raahessa Monikampuskoordinoijan roolissa on toisen asteen ammatillisen koulutuksen järjestäjä Koulutuskeskus Brahe.
Etäopetus- ja työskentelytilat
Monikampuskoordinoija voi halutessaan järjestää myös fyysisiä puitteita muun muassa osaamisen hankkimiseen, yrityshautomotoiminnalle tai starttiyrityksille.
Esimerkiksi Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Novida tarjoaa etäopiskelutila Hubin Loimaalla ja Pointin Uudessakaupungissa. Kristiinankaupungissa on perustettu kolme etäpistettä.
Loimaa ja Uusikaupunki
Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä Novida tarjoaa etäopiskelutila Hubin Loimaalla ja Pointin Uudessakaupungissa.
Etäopiskelu- ja etätyöskentelypisteet Loimaalla ja Uudessakaupungissa
Etäopiskelu- ja etätyöskentelypisteet ovat yhteisöllisiä tiloja, joissa voi etäopiskella korkeakoulujen opintoja, etätyöskennellä tai pitää palavereita ja kokouksia. Tarpeen tullen tilat toimivat myös ryhmäkoulutustiloina. Tiloissa on käytössä EduRoam-yhteydet ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen järjestelmiin. Etäopiskelu- ja etätyöskentelypisteiden käyttö on maksutonta.
Viihtyisiä ja moderneja ryhmätyötiloja voivat hyödyntää:
- Novidan ja lukion opiskelijat, jotka opiskelevat ammattikorkeakouluun valmistavia opintoja esim. Avoimen AMK:n kautta.
- Alueen korkeakouluopiskelijat, jotka opiskelevat esim. verkko- tai monimuotokoulutuksessa.
- Turun AMK:n henkilökunta tehdessään etätyötä.
- Alueen yritykset ja muut toimijat.
Lue lisää:
Kristiinankaupunki
Kristiinankaupungissa on mahdollista sekä opiskella että työskennellä kolmessa eri pisteessä.
Kristiinankaupungissa Elinkeinokeskus ja Kansalaisopisto tarjoaa etäopiskelutilat- ja työskentelytilat, Lapväärtissä kansanopisto Lappfjärds folkhögskola tarjoaa etäopiskelutilat.
Etäopiskelu- ja etätyöskentelypisteet ovat yhteisöllisiä tiloja, joissa voi esim. etäopiskella korkeakoulujen opintoja, etätyöskennellä tai pitää palavereita ja kokouksia. Tarpeen tullen tilat toimivat myös ryhmäkoulutustiloina. Etäopiskelu- ja etätyöskentelypisteiden käyttö on maksutonta.
Työllistämispalvelu- ja kuntakokeiluyhteistyö
Työllisyyskokeilujen tavoitteena on nykyistä tehokkaammin edistää työttömien työnhakijoiden työllistymistä ja koulutukseen ohjautumista ja tuoda uusia ratkaisuja osaavan työvoiman saatavuuteen. Kokeilujen tarkoituksena on parantaa erityisesti pidempään työttömänä olleiden ja heikossa työmarkkina-asemassa olevien pääsyä työmarkkinoille. Kokeiluissa kehitetään työnhakijoille tarjottavia työllistymistä tukevia palveluja ja palvelumalleja, joiden avulla voidaan nykyistä paremmin tunnistaa ja ratkaista asiakkaiden yksilölliset palvelutarpeet, työllistymisen esteet sekä osaamisen kehittämistarpeet.
SASKY koulutuskuntayhtymä
SASKY koulutuskuntayhtymä palkkaa työllisyyden kuntakokeilun tueksi omaohjaajia. Omaohjaajien työnkuvaa on suunniteltu yhdessä kuntien työllisyyspalveluiden kanssa. Saskyn tulosyksikön nimetty omaohjaaja on julkisten työvoimapalvelujen omavalmentajan vastapari Saskyssa. Omaohjaajan tehtävänä on koulutukseen hakeutumisvaiheessa ohjata, neuvoa ja yleiskielisesti tiedottaa julkisten työvoimapalvelujen omavalmentajaa Saskyn koulutuksista, jotta hän pystyy ohjaamaan omaohjaajan edustamiin Saskyn oppilaitoksiin joustavasti opiskelijoita.
Omaohjaaja tekee tiivistä yhteistyötä edustamiensa oppilaitosten koulutuspäälliköiden ja ohjaushenkilöstön kanssa varmistaakseen työnhakija-asiakkaiden siirtymisen sujuvasti julkisista työvoimapalveluista Saskyn opiskelijaksi edustamansa oppilaitoksen opintojen järjestämisen sykliin sopivasti. Omaohjaaja on mukana opiskelijan ohjaamisessa ja valmentamisessa sekä edistää opiskelijan työllistymistä ja työelämään siirtymistä.
Joustavat koulutusmallit -hankkeessa on kuntakokeilun tueksi työllisyyspalveluiden kanssa tehty yhteistyötä asiakkaiden polkujen rakentamiseksi opintojen avulla työelämään. Asiakkaan polusta on Parkanon kanssa laadittu prosessikuvaus.
Luoteis-Pirkanmaan alueella hanketyöntekijä on kutsuttu paikalle, kun työllisyyspalvelujen asiakas on siinä vaiheessa, että koulutus kiinnostaa ja mietitään alaa tai muuten tarvitsee lisäinfoa, mitä koulutus tänä päivänä on, tai mietitään millä rahoituksella opiskelija voisi opiskella. On myös sovittu tutustumiskäyntejä eri alojen sisälle, jotta hän pääsee näkemään opiskeluympäristön sekä opettajan.
Työllisyyspalveluiden kanssa on käyty yhdessä paikallisissa yrityksissä, jolloin on löydetty mm. sopivia työkokeilupaikkoja, jonka jälkeinen tavoite olisi palkkatukityö ja mahdollinen oppisopimus. Työllisyyspalveluiden asiakkaille on käyty kertomassa kouluttautumisen eri vaihtoehdoista. Työkokeilujen jälkeen on saatu onnistuneesti asiakkaita esim. sosiaali- ja terveysalan koulutukseen yhdistämällä palkkatukijakso ja oppisopimus. Lyhytkoulutuksien (alle 6 kk) avulla on madallettu opintoihin tulemista, ja niiden markkinointia on tehty yhdessä opinto-ohjaajien ja opettajien kanssa. Näiden lyhytkoulutuksien myötä on saatu onnistumisia alan valintaan sekä työllistymiseen.
Verkostoyhteistyö
Monikampusmallin toteutuminen edellyttää tiivistä ja laajaa yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.
Verkostoyhteistyöesimerkeissä kuvataan mm. Huittisten yrittäjiä palvelevaa Hubi-verkostoa, Iisalmen hankkeiden kesken tehtävää yhteistyötä ja Ikaalisten tapahtumajärjestämistä sekä yrityskarttapohjaa. Imatran esimerkissä kuvataan tehtyjä selvityksiä kansainvälisestä yliopistoyhteistyöstä ja yritysten halukkuudesta rekrytoida seudulla opiskelevia kansainvälisiä osaajia.
Huittinen
Huittisissa yrittäjiä palvelee Hubi-verkosto eli Hulluna bisnekseen -verkosto, jossa on mukana yhteensä 15 julkista organisaatiota: mm. koulutuksen järjestäjiä, TE-palvelut, paikallinen Leader-ryhmä ja Finnvera. Verkostolla on käytettävissä kaupungintalolla oma työhuone, jossa voi tehdä etätöitä tai esimerkiksi tavata yritys- ja henkilöasiakkaita. Ovet ovat auki arkisin klo 9–15 ja tarvittaessa pidempään. Varaus tehdään sähköisen kalenterin kautta ja varaaja voi käyttää kaupungintalon ravintola-/kahvilapalveluita. Kaupungintalolla voi verkosto järjestää myös yritystilaisuuksia.
Iisalmi
Yhteistyötä hankkeiden kesken
Iisalmessa eri hanketoimijat, joiden yhdistävä tekijä on koulutusasiat, liittivät voimansa yhteen ja saivat yhteistyöllä aikaan paljon enemmän kuin osien summa. Kaikki sai alkunsa siitä, että hankkeet näkivät tärkeäksi toinen toisilleen tekemisistään tiedottamisen. Pian olikin pystyssä webinaarisarja Technoa joustavasti, joka oli työnantajille suunnattu tietoiskutyyppinen esittely, jossa jokaisessa tilaisuudessa oli aiheeseen liittyvä alustajan ja sen jälkeen alueen hankkeet ja oppilaitokset esittelivät mitä heillä olisi työnantajille ko. aihealueeseen liittyen tarjota.
Eri kokonaisuudet olivat:
- Johtaminen, projektinhallinta sekä henkilöstöhallinto
- Tuotekehitys, tuotantotekniikka sekä huoltopalvelut
- Digitaalisuus
- Myynti ja markkinointi sekä kansainvälistyminen
Seuraavaksi hanketoimijat tarttuivat yhdessä teknologia-alan tietämyksen lisäämisen haasteeseen nuorille ja järjestävät eri opiskelijaryhmille vuorovaikutteisia virtuaalivierailuja yrityksiin. Palautu vierailuista on ollut positiivista sekä oppilailta, opettajilta että työnantajan edustajilta.
Ikaalinen
Pilotti: Ikaalisten yritykset kartalle
Ikaalilaiset nuoret ovat toivoneet lisää tietoa paikallisista yrityksistä sekä tutustumismahdollisuuksia niihin. Ikaalisissa tehdään Google Maps -pohjainen yrityskartta, johon pyydetään yrityksiltä videoita, joiden avulla yrityksessä voi tehdä virtuaalikierroksen. Kunkin yrityksen kohdalle tulee kartalle tietoa myös mahdollisesta alan koulutuspolusta. Peruskoulun opinto-ohjauksen tunneilla voidaan tutustua paikallisiin yrityksiin ja ammatteihin virtuaalisesti. Karttaa voivat hyödyntää myös ammatillisen koulutuksen opiskelijat, työttömät työnhakijat sekä muut kaupunkilaiset. Kartta julkaistaan kaupungin sivuilla kevään 2021 aikana ja sitä täydennetään hankkeen päättymiseen saakka.
Ikaalisten Onks hanskat hukas? -tapahtuma
Tapahtuman tarkoitus on tarjota ajankohtaista tietoa koulutusmahdollisuuksista, työpaikoista sekä yrittäjyydestä työttömille työnhakijoille, ammatinvaihtajille tai muille omaa urakehitystä miettiville. Tapahtuman toteuttivat Ikaalisten työllisyyspalvelut, kehittämisyhtiö Ikaalisten kylpyläkaupunki Oy sekä SASKY koulutuskuntayhtymä. Tapahtuma toteutettiin kauppakeskuksen aulassa, johon sai tulla kyselemään eri vaihtoehtoja oman koulutus- ja työllistymisen polun rakentamiseen sekä oman yritystoiminnan aloittamiseen tai liiketoiminnan kehittämiseen liittyvissä kysymyksissä. Tapahtuma on tarkoitus toteuttaa jatkossa säännöllisesti.
Imatra
Imatran osatoteutuksen pilotit
Yritykset
Imatralla selvitettiin seudun työssäkäyntialueen (Imatra-Lappeenranta) yritysten tietoisuus yhteistyömahdollisuuksista uusia osaajia kouluttavien oppilaitosten kanssa sekä halukkuus rekrytoida seudulla opiskelevia kansainvälisiä osaajia.
Kv-yliopistoyhteistyö
Imatralla on selvitetty, mitä tapoja ja malleja Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) kansainväliset yhteistyöyliopistot käyttävät integroidakseen kansainvälisiä opiskelijoita alueiden yrityksiin, sekä miten nämä yliopistot vastaavat haasteisiin, jotka liittyvät kielitaitovaatimuksiin, kulttuurieroihin, asenteisiin ja muihin mahdollisiin tekijöihin. Kv-yliopistoyhteistyö >>
Robotiikan osaamiskeskittymä
Imatralle on suunniteltu muodostettavan robotiikan osaamiskeskittymä. Tätä varten on meneillään selvitys, jossa kerätään tietoa muissa maissa olemassa olevista osaamiskeskittymistä sekä niiden toimintamalleista.
Sastamala
Sastamalan kesätyötori 2021-podcast
Sastamalassa toteutettiin Kesätyötori 2021 uudella tavalla. Äänitetyssä podcastissa noin 15 yritystä kertoo kesätyötarjonnastaan, hakumenettelystä sekä hyvän kesätyöntekijän ominaisuuksista. Podcast on ääninauhoite, videokuvaa ei tehty. Haastattelijoina toimivat paikalliset nuoret. Lisäksi kaupungin nettisivulla on lisätietoja ja linkkejä kevään ajan. Peruskoulun, lukion ja ammatillisen oppilaitoksen kanssa on sovittu, että nuoret kuuntelevat podcastin joko oppituntien aikana tai itsenäisesti, ja tekevät kysymyksiin liittyvät tehtävät.