Seutukaupunkien yhdeksi osaavan työvoiman saatavuuteen liittyväksi haasteeksi on muodostunut yrityslähtöisen ja yritysten tarpeisiin vastaavan koulutuksen saatavuus eli koulutustarjonta. Yliopistot sijaitsevat keskuskaupungeissa, ammattikorkeakoulujen toimipisteitä on vuosien mittaan karsittu huomattavasti ja myös toisen asteen oppilaitosten yksiköt ovat osalta paikkakunnista kadonneet.
Koulutuksen sijaintipaikkakunta on aina etulyöntiasemassa vastavalmistuneen opiskelijan työllistämiseen harjoittelujen ja paikkakuntaan sitoutumisen kautta. Seutukaupunkien menestymisen kannalta on ehdottoman tärkeää, että opiskelijavuosia ja aloituspaikkoja kohdennetaan seutukaupunkeihin eli sinne missä työpaikat sijaitsevat. Lisäksi on tärkeä luoda uusia innovatiivisia toimintamalleja hyödyntäen monikampus-alustamalliin pohjautuvia eriasteista koulutusyhteistyötä hyödyntäviä koulutuskeskittymiä, joilla voidaan vastata seutukaupunkien yritysten osaajatarpeeseen.
Monikampus Finland toimintamallissa rakennetaan seutukaupunkien osaavan työvoiman, koulutuksen ja yrityselämän yhteistyötä palveleva rakenne, jossa jokainen seutukaupunki pystyy poimimaan oman alueensa kannalta olennaiset toimintamallit jatkuvaan käyttöön ja jatkokehittämisen kohteeksi.
Uusi toimintamalli kehittää alueellisen koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta. Tämä tapahtuu sujuvoittamalla ja nopeuttamalla siirtymistä koulutusasteelta toiselle yrityselämälähtöisesti (perusopetuksesta toiselle asteelle, toiselta asteelta korkeakouluun sekä myös yhteismoduloinnin koulutusasteiden välillä), säästämällä resursseja osaamisen jakamisen avulla ja nopeuttamalla siirtymistä työelämään tai yrittäjäksi sekä hyödyntämällä monialaisuuden tarjoamaa lisäarvoa alueen kehittämiselle. Joustavat koulutusmallit -hankkeen aikana pilotoidaan erilaisia ketteriä seutukaupunkien koulutuskokeiluja joustavien koulutusmallien, uusien oppilaitosten välisten yhteistyömallien sekä eriasteisten koulutusmallien tuomiseksi seutukaupunkien alueelle.
Seutukaupunkeihin tuotuja koulutuksia
Osaavan työvoiman sitouttamiseksi alueelle on tärkeää tuoda tarvittava koulutus seutukaupungista käsin suoritettavaksi, oli kyse sitten tutkintotavoitteisesta koulutuksesta tai lyhyestä täydennyskoulutuksesta.
Esimerkkeinä olevat seutukaupungit ovat omista tarpeistaan lähtien tuoneet eri koulutusasteiden koulutuksia alueelleen.
Huittinen ja Sastamala
Pilotti: Älykkäät teknologiat hyvinvointialalla
Sastamalassa, Huittisissa ja lähiseutukaupungeissa toteutetaan keväällä 2021 Älykkäät teknologiat hyvinvointialoilla -koulutus, joka on suunnattu erityisesti hyvinvointiteknologian alan yritysten henkilöstölle. Koulutus on suunniteltu Joustavat koulutusmallit yhdessä yrityselämän kanssa (Seutu1) -hankkeessa, osatoteuttaja SASKY koulutuskuntayhtymä.
Koulutuksen toteuttaa Satakunnan ammattikorkeakoulu (SAMK) ja sen opintopistemäärä on 3. Koulutukseen sisältyy mm. seuraavia osioita: robotiikka hyvinvointialalla: yhteistyö-, palvelu- ja mobiilirobotit, koodipohjan ymmärrys (lego robo + pepper/edison), etä- ja turvallisuusteknologia, objektiivinen hyvinvoinnin mittaaminen kotiolosuhteissa, tekoäly hyvinvointipalvelutuotannossa sekä hyötypelit ja virtuaalitodellisuus.
Pilotti: Tulevaisuuden innovaattori yrityksissä ja työyhteisöissä
Huittisissa ja lähiseutukunnassa vastataan yritysten koulutustarpeisiin SASKY koulutuskuntayhtymän Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston Tulevaisuuden innovaattori -koulutuksella. Koronan myötä yrityksissä ilmeni brändäyksen, somemarkkinoinnin ja verkkokaupan osaamisen kehittämisen tarpeita. Yrityspäivissä on mukana yritys- ja liike-elämän asiantuntijoita, jotka kertovat omista yrityksistään, kasvusta ja kehittymisestä. Opiskelijan on mahdollista suorittaa tutkinnonosia tai jatkaa koko tutkinnon suorittamiseen. Koulutukseen sisältyy mm. seuraavia osioita: liiketoiminnan kannattavuuden kehittäminen, digitaalinen markkinointi sekä visuaalisuus kilpailukeinona.
Iisalmi
IOT opintoja Iisalmessa
IoT- mahdollisuudet ja hyödyntäminen on kokonaan verkko-opintoina toteutettava, 15 opintopisteen amk-tasoinen koulutuskokonaisuus, joka on saanut alkunsa yritysten toiveista ja räätälöity toiveen mukaiseksi. IoT osaajille on tarvetta.
Koulutuksessa tutustutaan IoT-kokonaisuuteen, niin että lähdetään liikkeelle siitä, mitä termit IoT, Big Data, data-analytiikka ja tiedolla johtaminen tarkoittavat ja miten ne näkyvät nykypäivänä jokaisen ihmisen ja yrityksen arjessa. Käytännön esimerkkien kautta koulutuksessa avautuu, mitä IoT voi tarkoittaa esimerkiksi teollisuudessa, kaupassa, logistiikassa tai palvelualalla. Opintokokonaisuuteen kuuluu kehittämistehtävä, jonka opiskelijat tekevät omaan työhönsä liittyen. Osalla opiskelijoista työnalla hyvin laajoja ja mielenkiintoisia, toimeksiantajan kannalta tärkeitä kehittämistehtäviä.
Koulutuksen toteuttajana on Kajaanin ammattikorkeakoulu ja koulutuksen kesto noin puoli vuotta. Verkko-opintojen johdosta opiskelu työnohessa on mahdollista. Lisäksi koulutus antaa hyvät jatkokoulutusmahdollisuudet esimerkiksi tekniikka-, liiketalous- tai vaikka sosiaali- ja terveysalalle, sillä koulutuksen sisältämiä opintoja voidaan hyväksi lukea jatkokoulutuksessa, mikäli koulutuksen suorittanut päättää lähteä jatkamaan opintojaan tutkintotavoitteisesti ammattikorkeakoulussa. Tämä on siis myös hyvä tapa testata, miten esim. amk-opintojen ja työn yhdistäminen onnistuu. Koulutus sopii sekä työnhakijoille että työssä oleville.
Keuruu
HT Laser -polku
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia, Mäntän seudun koulutuskeskus Sasky ja HT Laser Oy suunnittelevat yhdessä HT Laser -polkua, joka jatkossa mahdollistaisi kone- ja tuotantotekniikan opinnot Keuruulta käsin. HT Laser -polku luo uudenlaista toimintamallia kahden oppilaitoksen välille, yhdistämällä voimavarat oppilaitokset pystyvät tarjoamaan yhdessä paremmin eri alojen koulutuksia jatkossa Keuruulla. Pilottiryhmä kootaan ja ensimmäiset työssäoppimisjaksot pyritään toteuttamaan keväällä 2021.
Keuruulla voi opiskella myös lähihoitajaksi, koulutuksen toteuttaja on Gradia.
Pakolliset tutkinnon osat voi opiskella kokonaisuudessaan Keuruulla. Osaamisaloja toteutetaan kysynnän mukaan ja osaamisalaan liittyvät lähiopetusjaksot toteutetaan Jyväskylässä. Yhteiset tutkinnon osat toteutetaan lähiopetuksessa Keuruulla ja osa verkko-opintoina.
Parkano
Pilotti: Teknologiassa on KOMEa tulevaisuus
Parkanon koulutuspilotti on suunniteltu yhdessä yritysten, kaupungin lukion ja SASKY koulutuskuntayhtymän Ammatti-instituutti Iisakin kanssa. Koulutuksella pyritään innostamaan lukiolaisia jatko-opintoihin teknologia-alalle ja siten vastaamaan alueen alan osaajatarpeisiin. Pilotissa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan lukion uuden opetussuunnitelman 2021 mukainen paikallinen 2 opintopisteen opintojakso Teknologiassa on KOMEa tulevaisuus. Toteutusajankohta on helmi-huhtikuu 2021.
Kurssilla käydään läpi alan perusteita, työtehtäviä paikallisissa yrityksissä ja koulutusmahdollisuuksia. Oppitunteja järjestetään myös yhteistyötyöpaikoilla. Aiheita ovat mm. 3D-tulostus ja mallinnuksesta tuotteeksi, laseriin liittyvät ohjelmat ja tuotteen valmistus, MAG-, TIG- ja puikkohitsaus: hitsauksen perusteet ja käytännön harjoitukset sekä piirustuksen lukua ja CAD-ohjelman esittely/käyttö. Koulutuksen yhteistyömahdollisuudet Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa on aloitettu.
Raahe
Raahe. Elinkeinoelämän korkeakoulutettujen osaajatarpeisiin vastatakseen Raahe solmi kumppanuussopimuksen Kajaanin ammattikorkeakoulun kanssa. Ensimmäiset rakennus- ja yhdyskuntatekniikan monimuoto-opiskelijat aloittivat opintonsa Raahessa tammikuussa 2018 ja konetekniikan monimuoto-opiskelijat tammikuussa 2019. Syksyllä 2020 päivätoteutuksena aloitettiin konetekniikan insinööri ja tietojenkäsittelyn tradenomi (peliala) sekä monimuotototeutuksena rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööri –koulutukset.
Somero
SSKKY aloitti seuraavat koulutukset Somerolla, josta puuttui toisen asteen koulutus.
- Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, Lähihoitaja, Koulutus on alkanut Somerolla 1.9.2020
- Matkailupalvelujen ammattitutkinto, koulutus on alkanut Somerolla 22.10.2020.
- Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammattitutkinto, laitoshuoltaja tai toimitilahuoltaja, koulutus on alkanut Somerolla 12.11.2020.
Varkaus
Koulutus tapahtuu monimuotokoulutuksena, jossa on mahdollisesti lähiopetusta tapauskohtaisesti ja itsenäistä etäopiskelua verkon kautta. Lähiopetusta 1-2 lähipäivää / kk, mutta lähiopetusta voi myös seurata reaaliaikaisesti verkkovälitteisesti tai katsoa tallenteen. Oppimista tukee sähköinen oppimismateriaali ja oppimisympäristönä toimii Moodle, jossa voit tehdä itsenäisesti ohjattuna tehtäviä ja käyttää luentomateriaalia. Oppiminen on mahdollista aikaan ja paikkaan sitomattomatta.
Energia-alan erikoisammattitutkinto, voimalaitosmestari (Varkaus)
- https://sakky.fi/fi/koulutukset/energia-alan-erikoisammattitutkinto-voimalaitosmestari-varkaus
- https://materiaali.sakky.fi/esitteet/14206.pdf
2. Tradenomin opinnot voi nyt suorittaa Varkaudessa
Savonia-ammattikorkeakoulussa on mahdollista opiskella tradenomin polkuopintoja lukuvuotena 2021-2022 ja jatkaa suoraan tutkinto-opiskelijaksi. Polkuopinnot on suunnattu erityisesti Varkauden talousalueella asuville ja työskenteleville henkilöille, jotka haluavat kehittää liiketalouden osaamistaan ja joiden tavoitteena on suorittaa liiketalouden alan korkeakoulututkinto. Opinnoissa ei ole työkokemus- tai pohjakoulutusvaatimusta. Polkuopinnot mahdollistavat joustavan väylän tutkinto-opiskelijaksi.
Polkuopintojen tavoitteena on suorittaa tutkinto-ohjelman opintoja vähintään 60 opintopistettä. Sen jälkeen voi joustavasti hakea tutkinto-opiskeluoikeutta ja jatkaa opintoja samassa ryhmässä tutkinto-opiskelijana.
3. Sosionomin AMK-polkuopinnot Savonian Varkauden kampuksella
Varkauden kampuksella aloitti 2020 polkuopiskeluryhmä osana Kuopion tutkinto-opiskelijaryhmää. Tavoitteena on sosionomin AMK-tutkinto. Koulutus on monimuoto-opiskelua, joka sisältää lähiopetusta Kuopiossa ja Varkaudessa. Opetus Varkauden kampuksella järjestetään Kuopiosta pääosin videoneuvotteluyhteydellä. Ensimmäiset 60 opintopistettä suoritetaan monimuotoisesti Varkauden kampuksella, jonka jälkeen haetaan siirtoa tutkinto-opiskelijaksi.
4. Varkaudessa edistetään lasten ja nuorten yrittäjyyttä
Kesäyrittäjyystuki
Varkauden kaupungin kesäyrittäjyystuki on tarkoitettu 16–24-vuotiaille varkautelaisille opiskelijoille kesäyritystoiminnan toteuttamiseen. Tukea saadakseen kesäyrittäjyysohjelmaan hakevan henkilön tai henkilöiden yritysidean on oltava liiketaloudellisesti perusteltu. Yritystoiminta tulee toteuttaa kesän 2020 aikana. Tukea voivat hakea myös 1.1.2020 jälkeen perustetut NY-yritykset, mikäli yritystoimintaa jatketaan kesällä. Kesäyrittäjyysohjelman hakuaika on 27.1.2020–8.3.2020.
Pikkuyrittäjät
Varkaudessa on toteutettu Nuori Yrittäjyys ry:n valtakunnallista Pikkuyrittäjät-ohjelmaa. Ohjelmassa lapset saavat toteuttaa oman liikeideansa osana päivittäistä opetusta. Elinkeinotoimijat ja yrittäjäjärjestöt ovat tukeneet ohjelman toteutusta mahdollistamalla myös koulun ulkopuolisia tapoja toteuttaa yritteliäisyyttä. Esimerkiksi lapset ovat osallistuneet kesätapahtumaan yhteisellä myyntipaikalla.
Lisäksi esim. Sakky:ssa toimii useita NY-yrityksiä, joissa opiskelijat pääsevät tutustumaan yrittäjyyteen turvallisesti mutta kuitenkin aidosti itse tekemällä. Lisäksi eri kouluissa on järjestetty erilaisia teemapäiviä/viikkoja yrittäjyyden ympärille. Alakoulun kuutosluokkalaiset vierailevat Yrityskylässä https://yrityskyla.fi/yrityskyla/ita-suomi/ Kuopiossa.
5. Teknologiateollisuus tutuksi 8- ja 9-luokklaisille ja heidän vanhemmille.
Alueen koulut ja teknologialan yritykset järjestävät yhteistyössä tutustumistilaisuuksia. Opiskelijat vierailevat päivällä yrityksissä ja illalla vanhemmille järjestetään oma tilaisuus aiheesta.
Päivän aikana nuoret saavat vastauksia kysymyksiin, että mitä teknologiateollisuus on ja minkälaiset ovat alan työllistymismahdollisuudet. Yritys esittelee toimintaansa ja opiskelijat kuulevat alan työntekijöiden omakohtaisia kokemuksia ja uratarinoita työskentelystä teknologiateollisuudessa.
Polku- ja väyläopinnot
Polkuopinnot ovat laajempi kokonaisuus, yleensä 45-60 op kokonaisuuksia, usein ensimmäisen vuoden opinnot, jotka suoritettuaan saa tutkinto-opiskelijan oikeuden. Polkuopintoja voi suorittaa myös henkilö, joka ei opiskele, vaan on esim. työelämässä.
Väyläopinnot ovat toiselle asteelle räätälöityjä suppeampia kokonaisuuksia (usein 15 op), joita voi opiskella toisen asteen opintojen aikana, ja jotka hyväksiluetaan, kun on tullut hyväksytyksi ko. opinnot tarjonneeseen ammattikorkeakouluun. Jotkut AMK:t tarjoavat suoran pääsyn oppilaitokseensa, kun kokonaisuus on suoritettu toisen asteen opintojen aikana.
Raahe
Esimerkiksi Raahessa polkuopintoja on toteutettu Media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkinnon audiovisuaalisen viestinnän osaamisalalta Kajaanin ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn tradenomiopintoihin. Opiskelija suorittaa polkuopinnot valitessaan toisen asteen ammatillisen perustutkinnon yhteydessä 60 op korkeakouluopintoja, jolloin korkeakouluopinnot lyhenevät yhdellä vuodella. Lue lisää: https://www.brahe.fi/hakeminen/tutkinnot/polku-pelialan-korkeakouluopintoihin.
Syksystä 2021 alkaen Raahen toisen asteen opiskelijoilla (lukio ja ammatillinen koulutus) on mahdollista suorittaa toisen asteen opintojensa aikana Oulun ammattikorkeakoulun ”OAMK_Highway” –opinnot. 15 opintopisteen kokonaisuudella opiskelija takaa itselleen opiskelupaikan Oulun ammattikorkeakoulun tekniikan alan korkeakouluopinnoissa. Lue lisää: Oamk Highway 2. asteen opiskelijoille